[Anasayfa] [Hakkımızda] [Dosya] [İletişim] [Sendika.Org]
 
Ülke Arşivi:
· Arjantin
· Bolivya
· Brezilya
· Dominik Cumhuriyeti
· Ekvador
· El Salvador
· Guatemala
· Guyana
· Haiti
· Honduras
· Kolombiya
· Kostarika
· Küba
· Latin Amerika Genel
· Meksika
· Nikaragua
· Panama
· Paraguay
· Peru
· Porto Rico
· Surinam
· Uruguay
· Venezüella
· Şili


Tema Arşivi:
· Anti-ALCA & Anti-Kapitalizm hızlı okuma 7 günde ingilizce Dizi izle,full dizi izle,
· Ekoloji & Tarım escort escort bayan istanbul escortbets10seo linux hack
· Emperyalizm, Direniş & Kıtasal Bütünleşme
· Gençlik hareketleri
· Kadın & Cinsel Özgürlük Hareketleri
· Kamulaştırma
· Seçimler & Partiler
· Toplumsal Eğitim & Toplumsal Sağlık
· Yerli Halklar & Otonomi
· İnsan Hakları
· İsyan, Devrim & Sosyalizm


Yazar Arşivi:
· Alan Woods
· Christian Parenti
· Cüneyt Göksu
· Eduardo Galeano
· Federico Fuentes
· Fidel Castro Ruz
· Güneş Çelikkol
· James Petras
· Metin Yeğin
· Tom Lewis



Salgado: Topraksız, göçmen, işçi
- - 27 Şubat 2007

Topraksız, göçmen, işçi… Salgado İstanbul'da

Günümüzün yaşayan en büyük fotoğrafçısı olarak gösterilen, ülkesi Brezilya’nın yaşayan efsanesi Sebastiao Salgado’nun Hindistan başlıklı sergisi 24 Mart’a kadar İstanbul Fotoğraf Merkezinde olacak. Dilerseniz devrimciliğini sanatçılığının hep bir adım önünde yürüten Salgado’yu daha yakından tanıyalım.

Her ne kadar dünyanın en büyük fotoğraf sanatçılarından olsa da “Kimsenin fotoğraflarımdaki ışığı veya renklerin paletini takdir etmesini istemiyorum. Fotoğraflarımın insanları tartışmaların içine sürüklemesini, ses getirmesini ve insanları bilgilendirmesini istiyorum”

diyerek kendisini bir sanatçı olarak değil fotoğraf militanı olarak tanımlayan Salgado, 1944’de Brezilya’nın yoksul mahallelerinde kendi deyimiyle “bok içinde” doğdu. Ülkesinde siyasi çalkantıların yaşandığı yıllarda 27 yaşındayken siyasi görüşleri nedeniyle Fransa’ya yerleşerek orada mülteci olarak yaşayan Salgado’nun fotoğrafçılık serüveni biraz da tesadüfler sonucu Angola’da başladı. Deyim yerindeyse 30 yaşındayken makineyi eline bir aldı, bir daha bırakmadı.

1979 yılında Reagan’a düzenlenen suikast girişimini fotoğraflayarak hem çalıştığı Magnum fotoğraf ajansını batmaktan kurtardı hem de bu fotoğrafıyla dünya çapında üne kavuştu. 1977-1984 yılları arasında, kendi memleketi, Latin Amerika’yı gezerek “Other Americans / Öteki Amerika (1986)” adlı albümünü hazırlayan Salgado’nun tüm çalışmaları yıllar süren bir emeğin sonucu olarak ortaya çıktı. Salgado’nun bu çalışma yönteminin en önemli gerekçesi fotoğrafa yaklaşımından kaynaklanıyor. Ona göre fotoğrafın başarısı her şeyden önce fotoğraflanan insanlar ile kurulan ilişkiye bağlıdır. Bu yüzden çalışmalarını gerçekleştirirken, fotoğraflayacağı kişiler ile benzer koşullarda yaşayan, onların yolculuk ettiği şekilde yolculuk eden, kısacası onlarla birlikte yaşayan Salgado onlardan biri olana kadar makinesini ortaya çıkarmaz.

1980’lerin ortalarında, 15 ay boyunca Fransız Sınır Tanımayan Doktorlar Örgütü ile birlikte Afrika’nın kuraklık çeken Sahel bölgesini gezdi. 1986 yılında bu en derin acılarında saygınlığını ve sabrını yitirmeyen insanları anlattığı “Sahel: L’Homme en Détresse / Sahra: Izdırap İçindeki İnsan(1986)” adlı çalışmasını hazırladı. Dünya Afrika’daki açlık ve yoksullukla onun fotoğraflarıyla tanıştı.

1986 ve 1992 yılları arasında o ana kadarki en büyük projesi olan “Workers / İşçiler” üzerinde çalışmaya başlayan Salgado, bu albümü hazırlarken 26 ülke gezerek geniş çaplı bir işçi profili çıkarttı. Fotoğrafladığı işçilerin çalışma biçimlerini sanayisi gelişmiş ülkelerdeki işçilik, eski doğu bloğu ülkelerde sanayileşmiş ancak görece olarak eski teknolojiye dayalı işçilik ve üçüncü dünya ülkelerinde genellikle tarıma dayalı işçilik olarak sınıflandırdı. Salgado’nun “İşçiler” çalışmasında sınıf profilini ortaya koymadaki başarısı nedeniyle Marx’tan sonra en önemli manifestoyu yazan kişi olarak adlandırıldı.

1997 yılında ise Brezilya’da topraklarının geri verilmesi için mücadele eden Topraksız Köylüleri fotoğrafladığı “After Terra: Struggle of The Landless/ Yurtsuzların Mücadelesi(1997)” çalışmasını gerçekleştirdi ve albümleştirdi.

Altı yılda 41 ülke gezerek hazırladığı “göçmenler” ve 2002 yılında dünyadaki çocuk felcinin kökünün kazınması için girişilen evrensel bir kampanyayı fotoğraflayan Salgado son olarak 2004 yılında doğanın ve insanlığın kirlenmemiş yüzünü göstermeyi amaçlayan Genesis adını verdiği projeye başladı.

Ülkesi Brezilya’da bir efsane olan” Salgado derken elbette sadece mükemmel bir fotoğrafçı olduğundan bahsetmiyorduk. Salgado’yu efsaneleştiren asıl özelliği hayata karşı duruşunda gizli. Rivayet odur ki Salgado’nun bir şeyi satın alması için sadece fotoğrafını çekmesi yeterlidir. Öteki Amerika çalışmasında bunun sadece bir söylenceden öte gerçeği yansıttığını göstermişti Salgado. Ününün doruğundayken üç yıl boyunca ortadan kaybolur ve ortaya çıktığında elinde 240 bin kare fotoğraf vardır. Bu süre boyunca Brezilya’da yerli halkın köle olarak çalıştığı bir çiftliği fotoğraflayan Salgado’nun fotoğraflarından 56 tanesi çok büyük rakamlara koleksiyonerlere satılır. Salgado bu parayla Brezilya’da topraksızların arazileri satın alınır ve köylülere dağıtır.

Halen kazandığı paralarla çılgıncasına Amazon ormanı satın alan Salgado, Amazon’da kesilen yağmur ormanlarının yerine 5 milyon ağaç dikmesi ve Brezilya’da muhalefet kendisine Brezilya cumhurbaşkanlığını önerdiğinde, “Politikacı olursam, yalan söylemeyi öğrenirim” diyerek nazikçe reddetmesi efsanevi kişiliğinin oluşmasının en önemli etkenlerinden…

Kaynak: Halkın Sesi


Fotogaleri

EZLN Kamplarında 75 Gün

Telesur

Telesur Canlı Yayın

Prensa Latina

Latin Amerika Haber Ajansı

Bolivarsomostodos

Bolivarsomostodos
Türkçe

Bağlantılar

Desde El Sur

Ansiklopedik

Ansiklopedik Bilgiler
Wikipedia

Biliyor musunuz?
Küba Anayasa’sına, 2002 yılında eklenen bir maddeyle “Devrimin sosyalist karakterinden geri dönülmeyeceği” ilkesi, Türkiye Anayasasındaki 4. Madde gibi değiştirilemez hüküm olarak sabitlenmiştir!
 
  Tüm içerik kaynak göstermek koşuluyla izin almadan kullanılabilir. copyLEFT by Sendika.Org